piątek, 20 grudnia 2013

Piernikowe bałwanki

Święta bez pierniczków ? nieeee...
Moje wyglądają tak :)

 Składniki (ok. 40 sztuk) 
- 2 szklanki mąki
- 2 łyżki miodu
- 3/4 szklanki cukru
- 1,5 łyżeczki sody oczyszczonej
- 1/2 torebki przyprawy piernikowej
- 1 łyżka masła
- 1 średnie jajko

- około 1/4 szklanki lekko ciepłego mleka

Lukier:
- 1,5 szklanki cukru pudru
- 1 białko z jajka


Aby zrobić lukier ucieramy składniki przez około 15 min (do uzyskania jednolitej masy). Na noski użyłam barwnika. Jeżeli chodzi o kolor brązowy do do lukru dodałam kakao :) Aby pokryć pierniczki jednolitym białym kolorem musimy dodać ok. 3 krople wody do lukru. Tak naprawdę ilość wody zależy od cukru jakiego używamy.

Jeżeli chodzi o pierniczki to w garnku musimy rozpuścić masło, miód, cukier i przyprawę piernikową.

Do miski przesiewamy mąkę z proszkiem do pieczenia i dodajemy do niej trochę przestudzoną słodką masę. Mieszamy. Dodajemy jajko i mieszamy :) dolewając stopniowo mleko zagniatamy ciasto przez około 10 min.

Stolnicę posypujemy mąką i wałkujemy ciasto na około 5 mm grubości. Wycinamy foremkami pierniczki. Ja nie miałam foremki w kształcie bałwanka ... użyłam do tego dwóch różniących się wielkością kieliszków, a następnie złączyłam. 

Układamy pierniczki na blasze z piekarnika wyłożonej papierem do pieczenia, zachowując ok 2-3 cm odstępy (pierniki urosną). Pieczemy w rozgrzanym piekarniki na 180 st przez 15 min - nie dłużej. Dekorujemy bezpośrednio przed podaniem.

Smacznego!























A to piosenka, która towarzyszyła mi przy pieczeniu pierniczków :) mam nadzieje, że złapiecie klimat !



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz